Een van mijn grootste inspiratiebronnen is Brandy, het creatieve brein achter Brushed by Brandy. Ze tovert meubels om tot ware kunstwerken en deelt haar passie wereldwijd via haar website en YouTube-kanaal. Daar laat ze haar artistieke visie op krijtverf en verfblend-technieken zien: van sfeervolle Dreamy Dressers tot strakke Two-Tone designs. In haar video’s worden de technieken stap voor stap uitgelegd. Ze laat zien hoe je meubels kunt verouderen met ‘distressing’, waardoor ze een gebruikt of “shabby” uiterlijk krijgen met subtiele slijtage, krassen en vlekjes die karakter toevoegen. Daarnaast laat ze zien hoe je kunt blenden, stencilen en textuur creëren, zodat je meubels een unieke uitstraling krijgen. Hieronder een paar voorbeelden van haar prachtige creaties.






Ik wilde het ook zelf proberen, maar durfde nog niet helemaal – bang dat ik het meubel zou verpesten. Tot ik een van haar tutorials keek en ze rustig zei: “Als het resultaat niet is wat je had verwacht, verf je er gewoon weer overheen.” En zo simpel is het ook. Dat is het mooie van verf: je kunt een meubel keer op keer verven en steeds weer ontdekken wat werkt.


Op een markt vond ik een stevige linnenkast in Ibiza-stijl. Mijn oorspronkelijke plan was om deze met de dry brushing-techniek zalmroze te verven met een matzwarte ondertoon. Het resultaat viel tegen, dus heb ik de verf van de buitenkant weer verwijderd met de schuurmachine. De binnenkant liet ik matzwart.


Na het schuren volgde ik stap voor stap Brandy’s tutorial van een kast die ik bewonderde. Haar meubel had een heel andere vorm dan de mijne, dus het zou nooit een exacte kopie worden. Ik gebruikte wel dezelfde soort kleuren:
– Yankee Blue (Dixie Belle) – diepblauwe, naar paars neigende basiskleur
– Limestone (Fusion Mineral Paint) – gebroken wit/beige
– Champness (Fusion Mineral Paint) – zachtblauw



Eerst verfde ik de hele kast in Yankee Blue.

Daarna begon ik met het blenden van de zijkanten van de kast. Het is belangrijk dat de verf vochtig blijft, zodat je de kleuren goed kunt laten samensmelten. Omdat krijtverf op waterbasis is kun je tussentijds gewoon water gebruiken om de verf weer nat te maken en bij te werken. Voor elke kleur gebruikte ik een aparte kwast, zodat de overgangen soepel en gecontroleerd verlopen.
Mijn volgorde:
1. Breng Yankee Blue als basislaag aan op het hele oppervlak.
2. Breng Champness aan en werk vanuit het midden naar buiten met deze kleur.
3. Terug naar Yankee Blue aan de randen voor een vloeiende overgang.
4. Spray het midden van het oppervlak opnieuw licht vochtig. Breng vervolgens Limestone aan in het midden voor de highlights en blend deze vanuit het midden naar alle zijden met de andere kleuren.
Het is deels techniek, deels gevoel. Weten wanneer je moet stoppen, maar ook durven doorgaan tot het klopt.
Hieronder zie je op de afbeelding Brandy aan het werk.

Mijn eerste poging leverde een licht vlekkerig midden op dat niet mooi samenvloeide met de rest, zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien.

Daarom ben ik opnieuw begonnen. Bij de tweede poging waren de overgangen al zachter en vloeiden de kleuren beter in elkaar over:


Vlak voor vlak werkte ik de kast af met dezelfde blendtechniek. Eén van de deuren verfde ik meerdere keren over, soms omdat de verf te snel droogde door de warmte, soms omdat het resultaat niet naar wens was. Zodra de verf droog is, is bijwerken bij de blend-techniek lastig en moet vaak het hele vlak opnieuw worden gedaan.




Het originele meubelbeslag heb ik behouden, maar eerst behandeld met Eternal Decor Gilding Wax van Re·Design with Prima®. Het gaf net dat subtiele, warme accent.
Voor een eerste poging ben ik erg tevreden met het eindresultaat. Het heeft wat inspanning en doorzettingsvermogen gekost, maar juist daardoor voelt het resultaat extra de moeite waard. Het geeft me het vertrouwen om het nog eens te proberen en mijn techniek verder te verfijnen.

Heb jij een meubelstuk dat je een nieuwe look wilt geven? Stuur me gerust een berichtje: contact@wildbrush.nl.
Ik denk graag mee en help je met plezier!