Algemene Voorwaarden Artikel 1 – Definities

1. Wild Brush: Wild Brush, gevestigd te Utrecht, KvK-nummer 94189919.
2. Klant: degene met wie Wild Brush een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Wild Brush en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Wild Brush.
2. Wild Brush en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Wild Brush en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen nadrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen

1. Wild Brush hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. Wild Brush mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Wild Brush niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 – Monsters en modellen

1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn

1. Wild Brush mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
2. De Klant moet een betaling voor de levering hebben voldaan of betaling geschiedt tijdens de levering (het ophalen van het/de meubel(s)) in Utrecht.
3. De betalingstermijnen die Wild Brush hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Wild Brush aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
4. Wild Brush mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 6 – Recht van reclame

1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Wild Brush het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
2. Wild Brush maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Wild Brush, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 7 – Herroepingsrecht

1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:

  • het product is gebruikt
  • het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
  • de verzegeling niet intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s
  • het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
  • het product een los tijdschrift of losse krant is
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
  • op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
  • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
3. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een bericht via het contactformulier te sturen met dat onderwerp, eventueel met behulp van het herroepingsformulier.
4. De consument moet het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terugsturen naar Wild Brush, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.



Artikel 8 – Vergoeding van bezorgkosten

1. Wanneer de consument zijn aankoop heeft herroepen en de volledige bestelling naar Wild Brush heeft geretourneerd, dan komen de verzendkosten geheel voor rekening van de consument.

Artikel 9 – Vergoeding retourkosten

1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.

Artikel 10 – Retentierecht

1. Wild Brush kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Wild Brush heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Wild Brush.
3. Wild Brush is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud

1. Wild Brush blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Wild Brush met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Wild Brush gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Wild Brush gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Wild Brush van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 12 – Levering

1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering van (online bestelde) producten vindt plaats bij Wild Brush te Utrecht. Wij verzenden onze meubels normaal gesproken niet. De Klant haalt zijn bestelling(en) op in Utrecht.
3. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Wild Brush zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
4. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Wild Brush kan tegenwerpen.

Artikel 13 – Levertijd

1. De levertijden van Wild Brush zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Wild Brush later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Wild Brush niet binnen de afgesproken tijd kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Wild Brush iets anders hebben afgesproken.
3. De levertijd begint op het moment dat de Klant het (elektronisch) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische) bevestiging heeft ontvangen van Wild Brush.
4. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Wild Brush niet binnen een redelijke termijn kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 14 – Feitelijke levering

1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.

Artikel 15 – Transportkosten

1. Transportkosten zijn voor rekening van de Klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
2. De Klant betaalt de transportkosten.

Artikel 16 – Verpakking en verzending

1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, door de expediteur een aantekening laten maken hiervan. Bij gebreke waarvan Wild Brush niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
2. Indien de Klant zelf voor het transport van een product zorgt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Wild Brush, bij gebreke waarvan Wild Brush niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.

Artikel 17 – Bewaring

1. Indien de Klant bestelde producten pas later afneemt dan op de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige of late afname van producten zijn geheel voor rekening van de Klant.

Artikel 18 – Garantie

1. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
2. De garantie geldt niet in geval van normale slijtage en schade veroorzaakt door ongevallen, wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant, evenals wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
3. Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op de Klant over op het moment waarop deze rechtens en/of feitelijk worden geleverd aan de Klant en daarmee in de macht van de Klant of van een door de Klant aan te wijzen derden worden gebracht.
4. De Klant kan de artikelen alleen retourneren indien de Klant bij het ontvangen van het artikel melding maakt van gebreken aan het artikel binnen bekwame tijd na het ontdekken ervan. Wild Brush bepaalt of het artikel retour kan worden gestuurd. Als dat niet het geval is, kan de Klant geen aanspraak maken op vervanging of reparatie.

Artikel 19 – Klachtenregeling

1. Wild Brush beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de Klant de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Wild Brush.
3. Bij Wild Brush ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Wild Brush binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. De Klant dient Wild Brush in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 20 – Geschillenregeling

1. Op overeenkomsten tussen Wild Brush en de Klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de Klant en Wild Brush over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de Klant als door Wild Brush worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de Klant zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan Wild Brush heeft voorgelegd.
4. Uiterlijk drie maanden nadat de klacht aan Wild Brush is voorgelegd, dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
5. Wanneer de Klant een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is Wild Brush aan deze keuze gebonden. Wanneer Wild Brush dat wil doen, zal de Klant binnen vijf weken na een daartoe door Wild Brush schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil door de daartoe bevoegde rechter te laten behandelen. Hoort Wild Brush de keuze van de Klant niet binnen de termijn van vijf weken, dan is Wild Brush gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan Wild Brush surseance van betaling is verleend, zij in staat van faillissement is geraakt of haar bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.

Artikel 21 – Vrijwaring

1. De Klant vrijwaart Wild Brush tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Wild Brush geleverde producten en/of diensten.

Artikel 22 – Gegevens van de Klant

1. Wild Brush verwerkt persoonsgegevens van de Klant in overeenstemming met de op dat moment geldende wet- en regelgeving.
2. De persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor de uitvoering van de overeenkomst en het voeren van een gerechtvaardigde bedrijfsvoering.
3. Wild Brush neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens van de Klant te beschermen.

Artikel 23 – Intellectuele eigendomsrechten

1. Alle intellectuele eigendomsrechten op de door Wild Brush geleverde producten en diensten berusten bij Wild Brush, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2. Het is de Klant verboden om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Wild Brush gebruik te maken van deze intellectuele eigendomsrechten.

Artikel 24 – Overmacht

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Wild Brush in de nakoming van enige verplichting jegens de Klant niet aan Wild Brush kan worden toegerekend in een van de wil van Wild Brush onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens de Klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van Wild Brush kan worden verlangd.
2. Indien zich een overmachtssituatie voordoet waardoor Wild Brush 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Wild Brush er weer aan kan voldoen.
3. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
4. Wild Brush is in een overmachtssituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als zij enig voordeel geniet als gevolg van de overmachtssituatie.

Artikel 25 – Ontbinding

1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Wild Brush toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

2. Is de nakoming van de verplichtingen door Wild Brush nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Wild Brush in verzuim is.

3. Wild Brush mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Wild Brush kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 26 – Overmacht

1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Wild Brush door de Klant niet aan Wild Brush kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.

2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 val onder meer ook:

  • een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
  • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
  • stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
  • computervirussen
  • stakingen
  • overheidsmaatregelen
  • vervoersproblemen
  • slechte weersomstandigheden
  • werkonderbrekingen

3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Wild Brush 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Wild Brush kan nakomen.

4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Wild Brush de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

5. Wild Brush hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Wild Brush hiervan voordeel heeft.

Artikel 27 – Wijziging overeenkomst

1. Wanneer het voor de uitvoerig ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Wild Brush de overeenkomst aanpassen.

Artikel 28 – Wijziging algemene voorwaarden

1. Wild Brush mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Wild Brush altijd doorvoeren.

3. Ingrijpende wijzigingen zal Wild Brush zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 29 – Overgang van rechten

1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Wild Brush aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Wild Brush.

2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 30 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Wild Brush bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 31 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Wild Brush is Nederlands recht van toepassing.

2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Wild Brush is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Wild Brush, tenzij de wet iets anders bepaalt.